Binnen de beleidsvisie van de Broeders Van Liefde verlaten alle ziekenhuisfuncties de komende jaren de Stropsite voor een centralisatie op de site Dr. Guislain. Het provincialaat en de BUSO-BULO school blijven op locatie en op de vrijgekomen ruimte bij de sanering wordt nieuwbouw voor zorg- en integraal wonen gerealiseerd. Hiervoor wordt een nieuw masterplan en mobiliteitsplan opgemaakt.
Het masterplan bouwt verder op de historische aanleg van de site, gekenmerkt door vier hoofdthema's :
1: PERCEELSTROKEN:
De historische opdeling van het perceel in drie langwerpige perceelstroken tussen de Stropstraat en de Stropkaai blijft behouden, zowel functioneel als ruimtelijk. De driedeling van het perceel heeft in de loop der jaren ook circulatietrajecten of doorsteek-assen tussen de Stropstraat en Stropkaai doen ontstaan langsheen de grenzen van deze perceelstroken. Binnen het nieuwe masterplan wordt het traject tussen de middenstrook en strook rechts verder doorgetrokken tot aan de Stropkaai, onder de nieuwbouw door.
2: PATIO-GEBOUWTYPOLOGIE:
De historische typologie van Patio-gebouwen met binnentuinen en de ommuring aan de straatzijde blijft in aanzienlijke mate bewaard en ondersteunt nog steeds de werking van het gewenste woon-zorg model dat er wordt geörganiseerd. Deze afwisseling van bebouwing en open ruimte zorgt voor een interessante afwisseling aan tussenruimtes zoals een binnentuin, een plein, doorsteek- en verblijfruimtes. Behalve variatie in de buitenruimte (groen/grijs) ontstaan er hierdoor boeiende zichtlijnen en wordt de bezonning en lichtinval optimaal geregeld.
3: OMMURING :
Aan de buitencontouren zijn nog delen van de historische tuinmuren zichtbaar en beschermd. Deze bepalen vandaag sterk het straatbeeld van de Sint-Juliaanstraat en Stropstraat. Dit thema van de ommuring wordt hernomen bij de verdere ontwikkeling van de perceelstrook links. De ommuring drukt de functie van het beschut of zorgwonen uit en stelt grenzen tussen het openbare en private domein
4: VERGROENING EN ZACHTE MOBILITEIT :
De bestaande tuinen waaronder de landschapstuin worden in de nieuwe context opgewaardeerd en worden opengesteld voor de bewoners en gebruikers van de site. De nieuwe tuinen en pleinen die ontstaan worden optimaal als bruikbare/toegankelijke buitenruimte aangelegd waarbij er wordt gestreefd naar de substantiële en kwalitatieve aanwezigheid van groen, bomen enz.
Het autovrij maken en vergroenen van de Stropkaai tot ‘stiltegebied langs de Schelde’ en de aanleg van een nieuwe fietsbrug over de Schelde wordt opgenomen in het masterpan. Het masterplan zorgt voor een groene, publiek toegankelijke as middendoor het nieuwe woonzorgproject en zorgt zo voor een binding van de hele site vanaf de Stropstraat tot aan de Schelde.